Chi Kung (Qi Gong)

Je praktický systém cvičení, který zvyšuje fyzickou a vitální energii, uvolňuje stres, zlepšuje zdraví a schopnost organismu se samo-uzdravovat. Uvolňuje blokace na energetické a fyzické úrovni, pomáhá léčit chronické nemoci, předchází nemocem, učí vnímat své tělo a zvyšuje mentální sílu.  Chi znamená „energie“ nebo „životní energie“ (v Japonsku Chi nazývají Ki a v Indii Prána); Kung znamená „práce“. Během posledních 5000 let cvičenci Chi Kungu zjistili, že lidské bytosti mají limitovanou kapacitu Chi energie. Nicméně, pokud jsme schopní se spojit se zdrojem naší Chi, získáme nekonečnou kapacitu této energie. Dokážeme pak neustále plnit omezenou kapacitu naší bytosti neomezeným množstvím energie kolem nás. 

Západní lékařská věda zjistila, že lidé, kteří sedí déle než čtyři hodiny denně,jsou více ohrožení srdečně cévními chorobami a rakovinou.  Souvisí to se zvýšeným výskytem obezity, vysokého krevního tlaku, zvýšenou koncentrací cukru a cholesterolu v krvi a větším množství tuku kolem pasu. Čím déle člověk sedává, tím je riziko větší. Odpovídá to zkušenostem starých čínských lékařů. Přemíra sezení poškozuje slezinu a žaludek, orgány související se vstřebáváním a metabolismem živin. Dále pak tytoorgány souvisí s produkcí energie a řádnou funkcí a silou svalů. Společně s dalšími orgány zasahují do tvorby krve. Špatně fungující slezina vytváří v těle vlhkost, patogenní faktor, jenž se vedle méně závažných onemocnění často podílí na nádorovém růstu a vzniku různých typů rakoviny. Když tohle všechno vezmeme v úvahu, pak i obyčejné nestrukturované stání několik chvil denně je jednoduchou a užitečnou metodou jak posílit zdraví a prodloužit si život. 

Jedno z největších tajemství praktikování chi je to, že bez ohledu na váš věk či zdravotní stav se již od začátku můžete zlepšovat a zlepšení udržovat. Nejenže můžete zpomalit proces stárnutí, ale také můžete obrátit jeho účinky, protože tyto techniky rozvíjejí dlouhověkost a vitalitu. Jakmile se naučíte více o tom, jak Chi pluje, můžete zapojit principy chi do cvičení jógy, procházek, sportů nebo jiných cvičení.

Rezervoár Chi energie v našem těle je v tzv. Tan Tien (Tan – elixír; Tien – pole či místo), které se nachází 3 prsty pod pupíkem a v první třetině před páteří. Při cvičení Chi Kung vědomě nabíráte energii z kosmu a ze Země, kterou shromažďujete v Tan Tien.

Mysl kontroluje a hýbe s vaší Chi a Chi hýbe s tělem.

Proč opakované statické stání umožní dosáhnout výborných výkonů? Stání vás naučí jednoznačně cítit, kde se vaše Chi pohybuje nebo nepohybuje. Dokážete poznat, kde je Chi blokovaná či neblokovaná, hladká nebo nehladká. Výhodou tohoto cvičení je, že se naučíte jak uvolnit zablokovanou Chi a jak jí umožnit volně plout. Čím více se uvolníte, tím silněji začne téct Chi uvnitř vás. 

Kdokoliv se může naučit cítit Chi

Chi není nějaký záhadný proces, který je dostupný pouze vybraným. V Číně můžete vidět malé děti, jak jsou trénovány na cítění Chi. Nicméně mnoho lidí v Číně, zrovna tak jako na Západě, necítí, cose v jejich tělech děje. Nejenom že vám cvičení Chi může pomoci, abyste svou Chi cítili, ale také může pomoci poznat, kde je zablokována. Díky cvičením se naučíte, jak ji uvolnit, aktivovat a posílit. Pomáhají vám rozvíjet vaší fyzickou citlivost. Budete si vědomi toho, jak Chi opravdu teče uvnitř vašeho těla. Stanete se silnými, budete se cítit dobře a odstraníte napětí a úzkosti.

Cvičení Chi funguje tak, že se zvyšuje tlak uvnitř cév a zároveň se zlepšuje jejich elasticita. To  vede k zaplavení kapilárních řečišť. Není vyvíjen žádný tlak na srdce, aby pracovalo rychleji a podpořilotak oběh. Cvičení Chi je velmi prospěšné kardiovaskulárnímu systému. Vedle redukce krevního tlaku, Chi cvičení uvolňuje nervový systém, což rovněž pomáhá všem tekutinám v těle, aby pluly snadněji. Cvičíte celé své tělo, aby všechno uvnitř vás bylo rovnoměrně posilováno.

Pohyb v nehybnosti - nehybnost v pohybuVonné tyčinky

Nejdůležitějším pro cvičení je, že musíte hledat pohyb v nehybnosti, hledat nehybnost v pohybu. Cvičení by mělo být měkké a nepřetržité, postupně vstupující do pocitové oblasti. Když jsou vaše tělo a mysl klidné a mírné, musíte hledat pohyb Chi ve svém těle. V tomto stavu klidu můžete také snadno vést plynule Chi. Na druhé straně, když provádíte fyzicky aktivní část cvičení, musíte dávat pozor, aby vaše mysl nestala vzrušenou a neklidnou. Když cvičíte, vaše pohyby by měli být měkké a plynulé, a vy postupně začnete být schopni vnímat, co se děje uvnitř vašeho těla.

Zakladatel Aikida Morihei Ueshiba používal sílu Chi (Ki). Následující video ukazuje, jak Morihei Ueshiba ovládá své oponenty s nepatrným nebo žádným dotykem: