Jóga

Hathajóga je jedinečná v tom, že každá cvičení jsou prováděna vědomě s koncentrací na dech a energii. Člověk se snaží cítit veškerou činnost v našem těle. Pokročilí jogíni jsou schopni kontrolovat sympatický nervový systém a všechny jeho orgány, jejichž činnost jinak není závislá na naší vůli. To má tu nedocenitelnou výhodu, že můžeme zabránit jakékoliv dysfunkci a uchránit tělo před nemocemi, které z nich vznikají. Také můžeme například ukáznit svou srdeční činnost a zamezit tomu, aby vlivem vnějších podnětů, jakou jsou strach, špatná zpráva nebo náhlá radost, docházelo k prudkému bušení srdce. Podaří-li se nám například ovládnout činnost endokrinních žláz, můžeme podle svého přání regulovat činnost téměř všech orgánů v těle a tím celý zdravotní stav. Hathajogín, který dosáhl nejvyššího stupně, ovládá neomezeně své tělo a je schopen řídit svou vůlí srdeční činnost, trávící ústrojí i všechny ostatní orgány. Běžní lidé dokážou čerpat výhody z hathajógy v oblasti svého zdraví, délky života a emocionální vyrovnanosti.

Nesčetní cestovatelé, pokud se jim podařilo ocitnout se v Indii tváří v tvář pravému hathajogínovi, se mohli přesvědčit o tom, že jogíni ve věku osmdesáti až devadesáti let dělají dojem čtyřicetiletých či padesátiletých mužů. Tito jogíni se podle západního měřítka se dožívají neslýchaně vysokého věku, protože umějí své tělo naplnit novou životní energií. 

Volný překlad videa z francouzského komentáře:
Jóga harmonizuje tělo a ducha a sadhuové ji praktikují každý den. Pozice lotosu aktivuje metabolické funkce. Rigorózní praktikování jógy je nezbytné k osvobození se z cyklu reinkarnace. Tento swámí od dětského věku zasvětil svůj život modlitbě a meditaci, a také strávil 60 let úplně sám v Himalájích. Poté asi ještě 10 let chodil podél Gangy a meditoval.

Ukázka dvou ásan:

Sarvangásana – Pozice svíčky

Patří k těm nejdůležitějším ásanám. Působí na celé tělo. Má blahodárný vliv na celý organismus. Měli bychom ji cvičit jednou nebo i víckrát denně. Ležíme na zádech. Ruce, které máme natažené podél těla s dlaněmi obrácenými dolů, tlačíme k zemi. Během klidného nádechu zvedáme pomalu a opatrně natažené a k sobě přitisknuté nohy, aniž bychom krčili kolena, dokud je nemáme úplně kolmo k zemi. Jakmile toho dosáhneme, zvedneme trup. Ten podpíráme oběma rukama v oblasti ledvin. Zvedáme ho tak vysoko, dokud se trup i nohy neocitnou v jedné svislé linii. Bradu tiskneme k hrudi. Provádíme dech do beder. Břišní svaly máme zatnuté a zůstáváme v této poloze, dokud je nám to bez námahy příjemné. Začátečníci by měli v této poloze setrvávat jen krátce a dobu postupně prodlužovat.

Díky obrácenému postoji vůči zemi, se srdce zbavuje námahy. Dokud se nacházíme v této ásaně, srdce odpočívá a krev se bez nejmenší srdeční námahy dostává do orgánů, které jsou normálně v opačné pozici.

Sarvangásana nemá žádné škodlivé účinky. Ztracené mládí, životní síla a vyplýtvaná energie se navracejí v hojné míře i do těla starších lidí, takže se cítí jako znovuzrození. Funkce endokrinních žláz, které kvůli nedostatečné činnosti štítné žlázy onemocněly, se znovu dává do pořádku. Organismus, který bojuje se začínajícími potížemi, načerpává novou sílu. Sarvangasána je nejlepší omlazující a nervy uklidňující cvičení.

_dsc9156 _dsc9230   _dsc9231

Dhanurásana – Pozice luku

Toto cvičení má velmi silný stimulační účinek na endokrinní systém. Kromě štítné žlázy posiluje a stimuluje také brzlík, plicní hily, játra, ledviny, nadledvinky, slinivku břišní a pohlavní žlázy. Při nedostatečné funkci štítné žlázy je toto cvičení velmi léčivé. Blahodárně působí i při slabé funkci ostatních endokrinních žláz, tedy v případě cukrovky nebo nečinnosti pohlavních žláz. Jak u mužů, tak i u žen se pomocí tohoto cvičení dá posunout období přechodu a zachovat si mládí až do pozdního věku. Pomaleji chápavé děti by měli toto cvičení provádět denně, protože stálou stimulací štítné žlázy se urychlí jejich vývoj a zvýší se jejich mozková činnost.

Lehneme si na břicho, pomalu se nadechneme, ruce natáhneme dozadu, chytíme se za kotníky a prohneme záda. V této pozici vydržíme tak dlouho, jak dokážeme. Pomalu dýcháme.

_dsc9205 _dsc9208

Další důležité ásany se naučíte na kurzech 3 pramenů.